ماموریت‌های یگان پهپادی نزاجا؛ از جنگ الکترونیک تا عملیات روانی و انتحاری

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

ماموریت‌های یگان پهپادی نزاجا؛ از جنگ الکترونیک تا عملیات روانی و انتحاری

 
 
 یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش ماموریت‌های متفاوتی را برای خود تعیین کرده است؛ که مهم‌ترین آن‌ها اجرای عملیات‌های پشتیبانی رزمی، روانی، شناسایی، رهگیری و انتحاری است.
 

به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از  خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نیروی زمینی ارتش روز گذشته در آستانه هفته دفاع مقدس از دستاوردهای جدید خود در حوزه پهپاد رونمایی کرد.

در این برنامه که با حضور فرماندهان و کارکنان نزاجا برگزار شد، امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اینکه توان پهپادی نزاجا همچون دست بلند این نیرو در عرصه های رزمی و دفاعی عمل می کند، گفت: هر وقت نیروی زمینی بخواهد در دوردست‌ها فعالیتی انجام دهد یگان پرنده های بدون سرنشین خود را در آن ماموریت آماده می سازد. پهپاد امروز، چشم بینا و بازوی بلند نیروی زمینی ارتش است و توانسته در رزمایش ها و ماموریت هایی که به آن محول شده است، سربلند باشد.

وی ادامه داد: ما باید ظرفیت‌های خود را بالا برده و از روش‌های کار آمد در حوزه دفاع استفاده کنیم که صنعت پهپاد از جمله مهمترین آن است.  

براساس این گزارش، یگان پهپادی نزاجا یکی از مهم‌ترین یگان‌های عملیاتی نیروی زمینی ارتش است؛ که در سال‌های اخیر متناسب با نیازهای عملیاتی تغییرات متعددی را در سامانه‌های خود ایجاد کرده و بدین واسطه بر کارکردهای این سامانه ها افزوده و پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

این یگان تاکنون ماموریت‌های متفاوتی را برای خود تعیین کرده است؛ که مهم‌ترین آن‌ها اجرای عملیات پشتیبانی رزمی، عملیات روانی، عملیات شناسایی، رهگیری و همچنین اجرای عملیات انتحاری است.

نصب راکت و موشک بر روی برخی پهپادهای نزاجا

یگان پهپادی نزاجا با نصب راکت و موشک بر روی برخی از سامانه‌های پهپادی خود بر قابلیت های رزمی پهپادهای خود افزوده و بدین ترتیب از این سامانه ها به عنوان سکوی پرتاب آتش در مواضع دشمن استفاده می‌کند.

یگان‌های مستقر نیروی زمینی در مناطق غرب و جنوب غربی کشور برای بررسی وضعیت مرزها در این مناطق از پهپادهای شناسایی مجهز به دوربین های قوی با رزولوشن بالا استفاده می کند، و بدین ترتیب چتر امنیتی خود را در این مناطق پهناور استوار می سازد.

پهپادهایی با قابلیت اجرای عملیات ترکیبی

یکی از قابلیت‌های یگان پهپادی نزاجا اجرای عملیات ترکیبی است که براساس این قابلیت، پهپادهای نزاجا قادرند ضمن اجرای عملیات شناسایی و اطلاعاتی تا عمق مواضع دشمن نفوذ کرده و در زمانی که از تور پدافندی دشمن احساس خطر می کند با توجه به سرجنگی که دارند ماموریت خود را تغییر داده و پس از ارسال اطلاعات به ایستگاه زمینی، همچون یک موشک کروز علیه اهداف مورد نظر حمله کند.

نیروی زمینی اخیرا در جریان رزمایش بیت‌المقدس 28، از پهپاد جدید خود با نام سیراف رونمایی کرد. سیراف با برد یک‌صد کیلومتر و بیش از یک ساعت مداومت پروازی قادر به تصویربرداری و ارسال آنلاین تصاویر به مراکز پست فرماندهی است، که توسط متخصصان دانشکده پدافند مرکز آموزش توپخانه نزاجا ساخته شده است.

تجهیز پهپاد «سیراف» به سرجنگی

فرمانده نیروی زمینی ارتش یک ماه بعد از این رزمایش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در خصوص این پهپاد گفت: پهپاد سیراف قابلیت حمل تسلیحات متنوع و سنگین را دارد و همچنین از مداومت پروازی بالایی برخوردار بوده و قادر است تصاویر صحنه نبرد را به‌صورت آنلاین به مراکز فرماندهی کنترل ارسال کند.

وی همچنین با بیان اینکه پهپاد «سیراف» برای نخستین بار در رزمایش مورد تست عملیاتی قرار گرفته و همچنان جهت ایجاد قابلیت‌های دیگر مراحل تحقیقاتی را می‌گذراند، گفت: بنا داریم این پهپاد را به سرجنگی مسلح کنیم.

امیر پوردستان افزود: امروز قابلیت‌های پهپادی بسیار زیادی در نیروی زمینی وجود دارد؛ که می‌توانند به‌عنوان دست بلند نزاجا در کنار راکت‌ها اجرای ماموریت کنند.

پهپاد «رعد 85» نیز نمونه از پهپادهای انتحاری نزاجا است که با سر جنگی قوی که دارد می تواند همچون یک موشک کروز کوچک عمل کرده و با کمترین ضریب خطا علیه مواضع دشمن عمل کند.

همچنین سازمان جهادخودکفایی نزاجا کمتر از یک ماه گذشته در درجریان همایش جنگ های ترکیبی که در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا برگزار شد از پهپاد جدید خود در حوزه جنگال رونمایی کرد.

این پهپاد که نوعی سامانه اخلال‌گر است ضمن قابلیت های پنهان کاری قادر است با ایجاد فرکانس های نامتناوب فضای پارازیته ای ایجاد کند که طی آن سامانه‌های ارتباطی دشمن، مختل شود.

اجرای عملیات «جنگال» توسط پهپادهای نزاجا

امیر سرتیپ دوم سیدعلی محرابی، معاون سابق عملیات نیروی زمینی ارتش چندی پیش در حاشیه رزمایش بیت المقدس 28 در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس، با اشاره به نقش یگان پهپادی در این رزمایش اظهار داشت: کار ویژه‌ای که در این رزمایش توسط یگان پهپادی انجام می‌شود، این است که در حوزه جنگال و جَمِر کردن فضای ارتباطی منطقه از آن‌ها استفاده می‌شود. که بیانگر اهمیت موضوع و ورود یگان پهپادی نزاجا به حوزه جنگ الکترونیک است. همچنین یگان پهپادی بخشی از عملیات روانی را نیز در این رزمایش به عهده داشته است.


«یسیر»؛ پهپادی با قابلیت‌های پنهان‌کاری و رادارگریزی

یسیر یکی دیگر از سامانه‌های پهپادی نزاجا است؛ که با توجه به ابعاد نوع سازه، بدنه و نوع محموله‌ای که حمل می‌کند، برای شناسایی هوایی طراحی شده است و می‌تواند  تا ارتفاع 11 تا 15 هزار پا به مدت 7 تا 10 ساعت پرواز کند.

اما قابلیت‌های این پهپاد را باید در طراحی آیرودینامیکی آن جست‌وجو کرد. طراحی این پهپاد به‌گونه‌ای است که از سطح مقطع راداری (RCS) پایینی برخوردار است. همین قابلیت باعث پنهان‌کاری و رادارگریزی یسیر باعث شده است تا عملیات شناسایی را با موفقیت بیشتری انجام دهد.

دیگر قابلیت این پهپاد، استفاده از دوربین تصویربرداری پیشرفته در زیر دماغه‌ی آن است. این دوربین پیشرفته می‌تواند به صورت 360 درجه از اطراف خود تصویربرداری کند. یسیر نیز قابلیت ارسال به‌لحظه (آن‌لاین) تصاویر را به مرکز فرماندهی داراست.

شکل، اندازه‌ی کوچک، استفاده از دوربین‌ پیشرفته و عدم وجود فضای کافی برای حمل و یا جاگذاری مهمات، امکان عملیات انتحاری را از این پهپاد گرفته است.

سرهنگ خلبان پهپاد «رضا خاکی» فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش نیز در گفت‌و‌گو با دفاع پرس درباره قابلیت‌های این پهپاد گفت: «یسیر» پهپاد شناسایی و مراقبت است و قابلیت اجرای عملیات انتحاری را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه یسیر در کلاس خود دارای قابلیت‌های ارزنده‌ای است، افزود: نیروی زمینی در بسیاری از نقاط کشور از این پهپاد در ماموریت‌های مختلف استفاده کرده است و تاکنون عملکرد مطلوبی داشته است.

انتهای پیام/

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا